יום ראשון, 3 במאי 2015

השינוי שלי - תזונה

הכל התחיל בבוקר אחד בחודש אפריל 14' בו קיבלתי ספר ששינה את חיי, או לכל הפחות שינה לחלוטין את הרגלי התזונה שלי והמקום שאוכל תופס בחיי, לספר הזה קוראים ה"סוד הקדמוני" של דעאל שלו.

הספר של דעאל עוסק בתזונה הקרויה "פליאו" ומוכרת מאד ברחבי העולם. הספר  נתן לה במה משמעותית בארץ וניתן למצוא עליה חומר למכביר באינטרנט וקבוצות ענק בפייסבוק.
"פליאו" זו למעשה תפיסת עולם שמנסה להסיק כיצד נכון לחיות היום מתוך התבוננות על חיי האדם הקדמון - כיצד ישן, אכל והפעיל את גופו. התבוננות כזו תספק רמז לגבי כיצד האבולוציה עיצבה אותנו ולכן כיצד נכון להתמודד עם החיים היום.

בגדול התזונה הזו אומרת מספר דברים:

  1. אוכל מתועש הוא אב ואם כל המחלות שנפלו על האנושות בשנים האחרונות - אם אתה לא מכיר את אחד המרכיבים המופיע בגב המוצר, אז הוא לא ראוי למאכל אדם (או כל יצור ביולוגי אחר...)
  2. גלוטן בתצורתו הנוכחית הינו חומר רעיל ועל כן יש להמנע ממנו - החיטה כפי שעוצבה ב30 שנים האחרונות עברה מספר שינויים גנטיים משמעותיים שאפשרו אמנם לגדל פי 10 יבול על אותו שטח נתון (וזיכו את בעל השיטה בנובל) אך בה בעת הפכו את הגלוטן המהונדס לחלבון הרסני הגורמים לשלל בעיות בריאותיות ביניהן צליאק, סכרת, אלצהיימר, דמנציה ועוד .
  3. התזונה המערבית מוצפת בסוכר הרבה מעבר למה שהגוף בנוי להתמודד עימו מבחינה אבולוציונית - הצייד לקט נפגש עם פרי או חלת דבש פעם ב.. ואילו אנחנו מוצפים בפירות במשך כל השנה ובאינסוף ממתקים ושות'.
  4. תזונה דלת פחמימות, הפחתת פחמימות מתחת ל150גרם ליום - גם כאן מתוך תפיסה אבולוציונית לאדם הקדמון לא הייתה גישה כמעט לפחמימות. רוב הירקות שגדלים מעל האדמה באופן טבעי כמעט ולא מכילים פחמימות ועיקרם סיבים. יותר מכך, בישול של שורשים כגון תפו"א וכדומה דרשו בישול ארוך מאד על כלי קיבול מתאים ובכלל התזונה בעיקרה התבססה על מזון מהחי.



אז התחלתי פליאו... התוצאות לא איחרו להגיע - הייתי שבע יותר, מרוכז יותר וקליל יותר - אין יותר קריסות אנרגיה וצורך מתמיד לטפטף קפה, אין רעב שתוקף אחרי שעתיים מהארוחה והכי חשוב אין כבדות מטורפת אחרי האוכל בחדר אוכל...

כהרגלי אני ממשיך לחפור בתזונה מכל הכיוונים ואחרי חודש נוסף מגלה את ההתגלמות הקיצונית יותר של פליאו - תזונה הקרויה "קיטוגנית". התזונה הזו כבר באמת עשתה מהפכה.

תזונה קיטוגנית מוכרת ברפואה ככלי קליני להתמודדות עם אפילפסיה ואפילו הוכחה כמעכבת התפתחות תאים סרטניים. הטוויסט הוא שניתן לממש פרוטוקול תזונה קיטוגני ברוח "הפליאו", או כפי שהמאסטר של התזונה בארץ אביב מייזלין מכנה בבלוג המכונן שלו "מעבר לפליאו".

בשורה אחת התזונה הזו אומרת: קח את כל מה שלמדת בפליאו צמצם עוד יותר את הפחמימות ל20 גרם ביום, צרוך חלבון במתינות (כ0.8 גרם לכל קילו גוף רזה) והגדל משמעותית את כמות צריכת השומן הרווי.

והתוצאות.. אוי התוצאות - ירידה משמעותית במשקל כ10% של נוזלים ושומן, ריכוז מטורף ואחיד מהקימה ועד השינה, צורך מופחת בשינה, והדבר שמבחינתי היה הכי מדהים - היעלמות הרעב! 
עברה שנה ופשוט אין רעב.

בדרך פגשתי קבוצת חברים נהדרת בפייסבוק ביקרתי לימים בודדים גם בתזונה קרניבורית (בשר ומים נטו) ולעיתים פזלתי קלות חזרה לפליאו (בעיקר נפילות לטובת עוגות הפליאו שזוגתי ואני למדנו להכין למועדים מיוחדים).

טוב אז איך בתכל'ס נראה סדר היום שלי בקטע הזה של אוכל...
בבוקר - אספרסו כפול home-made 
בצהריים - לפעמים אוכל, לפעמים פשוט לא רעב. אבל אם כן, אז מדובר בכ200גרם של נתח שומני כמו שפונדרה, אוסובוקו או שנתחים רזים אבל עשירים ביותר במיקרו-נוטריאנטים כגון לב בקר או כבד בקר. כשנוחתת המוזה והכיס נפתח אז לרשימה נכנס גם חזה אווז וצלעות כבש.
בערב - שקשוקה, סלמון מטוגן בחמאה, שומן כבש מטוגן לגרייבלך או סתם ארוחת הצהריים עליה דילגתי. 
נשנושים - אגוזים (כ30-גרם ביום).

אז איפה הירקות העמילניים, הפירות והקטניות?? 
הם פשוט לא שם..  וגם לא ממש חסרים.

ואיפה מוצרי החלב??
זה כבר סיפור אחר. מוצרי החלב השמנים כמו גבינת הגאודה, גבינות עיזים שמנות, שמנת מתוקה, קרים צ'יס וכדומה בהחלט יכלו להיות חלק מהתפריט הקיטוגני (עד כדי זה שמקפיצים אינסולין). לצערי, אני מגלה לעיתים קרובות מדי רגישות למוצרים הנפלאים האלה ונאלץ להמנע עד הנפילה הבאה.

וזה לא משעמם כל הבשר הזה??
אממ.... באופן אישי עבורי בלי מוצרי החלב התזונה הזו באמת מורכבת יותר כי אני חולה על שמנת מתוקה בקפה או על קרם פרש נקי. אבל גם בלעדיהם התבססות על מזון מהחי מביאה לשובע אדיר ושחרור מתחושת רעב באופן שכזה שאוכל כבר לא נהיה לנושא עיסוק ומרדף מרכזי בחיים.

רגע... ומה עם בדיקות הדם??
אז כצפוי אין בעיה עם ברזל וB12, אבל הנתון הבאמת מדהים הוא עלייה משוגעת בHDL וירידה משמעותית עוד יותר בטריגליצרידים.

טוב, להיט אבל תכל'ס מה... נשמע קשה טילים לחיות ככה!!
נכון.. היו לא מעט קשיים בהתחלה וזה יכול להכיל פוסט נפרד לגמרי..
ראשית, התהליך הבסיסי של להפסיק לצרוך מנת פחמימה לצד מנת חלבון למי שהיה רגיל לצרוך פחמימה 30 שנה מהחיים שלו זה חתיכת ויתור. שנית, ברגע שהצלחתי להמנע מפחמימות בארוחה מתגנב לו שדון הנשנושים המתוקים - כאן זה חד וחלק, כל עוד מחזיקים בבית מתוקים למיניהם פשוט בלתי אפשרי לעבור את השינוי התזונתי הזה, תאמינו לי. השינוי המשמעותי שלי החל ברגע שסל הקניות המשפחתי עבר היפוך שזהה להיפוך במשולש המזון האמריקאי..
ברגע שעוברים את המשוכה המשמעותית הזו מגיעים למשוכת המשפחה והחברים, כאן זה כבר שדה קרב אחר לגמרי.
בשדה המשפחה יש שתי נקודות תורפה מרכזיות (נת"בים..) - ארוחות שישי וימי הולדת משפחתיים. ובמילים אחרות מה עושים עם החלה לקידוש בשישי ועם עוגת היומהולדת הסופר מושקעת שאמא שלך הכינה לך. בקיצור דילמה, אני בחרתי לאט לאט לדבוק בתזונה ולוותר על הכיבודים והמנהגים השונים על אף חוסר הנעימות. לא קל.
בשדה החברים, ללא ספק הויתור הכי משמעותי הוא ה"בירה", חברתו הטובה והנאמנה של כל בילוי חברתי בערך. כאן בהתחלה זלגתי לכיוון המשקאות החריפים שכמעט ולא מכילים גלוטן או סוכרים ולאט לאט ירדתי גם מהם בכאב רב עד לכדי אפס מוחלט. לא קל להיות אדם קדמון בימינו...


ההמשך של הסיפור היה צירוף זוגתי (הדס) לתזונה והבת הגדולה (ביה) ששמחה לעוט על כמויות הבשר שמסתבבות בבית. אי אפשר באמת לבצע שינוי כזה בלי שהסביבה שלך משתנה יחד איתך. אני מאמין שאם בבית היה ממשיך להסתובב קורנפלקס או שוקולד חלב או כל ממתק אחר לא הייתי מחזיק שנה.. ותודה להדס שהביאתני עד הלום 



ביה יורדת על צלעות כבש...

אני בתנוחת מינגול אופיינית



מקורות מידע נוספים:
  1. "הסוד הקדמוני" - איפה שהכל התחיל בשבילי. מסביר על הפליאו באופן ברור, נותן תוכנית ממשית ומתכונים.
  2. מעבר לפליאו - "ה"אתר הישראלי הטוב ביותר למידע על תזונה קיטוגנית, מכל הבחינות. 
  3. קבוצת הפייסבוק לקבוצה הקיטוגנית - הקבוצה התומכת והמקצועית ביותר שפגשתי מעודי, 
  4. קבוצת הפייסבוק לתזונה פליאוליטית - קבוצה ענקית של בערך כל ישראלי שנפגש בתזונה הזו אי פעם. מומלץ לבקר בהתחלה למי שאין כח לצלול לספרים
  5. קבוצת הפייסבוק לתזונה קרניבורית - קבוצה הדוגלת בתזונה ללא פחמימות אוכלים בעיקר מעולם החי, כולל: בקר, תרנגולות, דגים, כבש וביצים..
  6. http://www.zerocarbhealth.org - האתר של קבוצת אפס פחמימות ישראל.
  7. סרטון מרתק של אבי השיטה הקיטוגנית, קצת כבד אבל שוב למי שאין כוח לקרוא ספרים ורוצה קצת "מדע". קיימות ערימות של הרצאות  ביו-טיוב של סטפן פיני, ג'ף וולק, אריק ווסטמן... רק צריך לרשום low carb, keto, paleo, ketosis... ותנחתו על אחת.
  8. "קיצור תולדות האנושות" של יובל נח הררי, כמקור מרתק להסתכלות אבולוציונית על בני האדם כציידים לקטים והתפתחות המהפיכה החקלאית והשפעתה ההרסנית על בני האדם.
  9. מוח לבן ובטן חיטה - שני ספרים שמזעזעים את אמות הסיפים בכל הנוגע לצריכת גלוטן וההשפעות המזיקות. המומלץ ביניהם הוא מוח לבן בגרסתו האמריקאית Grain Brain. אחרי הספרים האלה לא תרצו להכניס לחם הביתה.
  10. הספר של ג'ף וולק וסטפן פיני - אם כבר החלטתם ללכת על תזונה קיטוגנית ורציתם לשמוע מהמומחים איך לעשות את זה
  11. Primal body, Primal Mind  - הספר המכונן של "מעבר לפליאו" - עיסוק בנושאים שאינם רק תזונה אלא קשורים לאיך האדם הקדמון חי ואיך נכון לחיות היום.


כאמור, אני לא מתיימר להסביר כאן את הפליאו או הדיאטה הקיטוגנית מבחינה מדעית, יש אינספור מאמרים וחומרים לקריאה של שנה שלמה. מה שאני כן מביא כאן לעיל אלו קצות החוט הראשונים לספרות הפופלרית בנושא ובנושאים קרובים.

כמו כן, הכותב אינו רופא. כל האמור לעיל אינו המלצה ונתון לשיקול דעתו או דעתה של הקורא בלבד

לינק ליתר הפוסטים בבלוג

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה