יום שישי, 18 בספטמבר 2015

צום

נראה שנושא הצום, או צום לסירוגין הוא אחד הדברים החמים הבאים בנושא התזונה והארכת החיים.
אני אתחיל את הנושא בתרגום אחד המאמרים בנושא צום והיכולת שלו לחדש מערכות חיסוניות ואף לסייע בתהמודדות עם מחלת הסרטן. כל הצומות שאציג כאן בפוסט מדברים על צומות המבוססים על מים בלבד. לא מיצים, לא קפה ולא שומן רק מים למשך כל תקופת הצום.



הצום מפעיל מנגנוני התחדשות  תאי גזע של מערכות חיסון ישנות או פגומות


מחקר בנושא של התחדשות מבוססת תאי גזע מראה כי מחזורים של צום ממושך מסוגלים לא רק להגן מפני נזק למערכת חיסון - תופעת לוואי עיקרי של טיפול כימותרפי - אלא גם לגרום להתחדשות מערכת חיסונית, הסטת תאי גזע ממצב רדום למצב של התחדשות עצמית.
הן בעכברים ובן בניסוי קליני שלב 1 בבני אדם, קיומן של תקופות ממושכות ללא אכילה משמעותית הורידו באופן משמעותי את ספירת תאי הדם הלבנים. המחקר הראה בעכברים, כי מחזורי צום  הפעילו מעין  "מתג התחדשות": שינוי מסלולי איתות לתאי גזע hematopoietic, אשר אחראים לייצור מערכות דם ומערכת חיסון.
למחקר יש השלכות משמעותיות להזדקנות בריאה, היות וירידה בתפקוד המערכת החיסונית תורמת לרגישות מוגברת למחלות ככל שאנו מתבגרים.
מחזורי צום ממושכים - תקופות ללא אוכל בין יומיים עד ארבעה ימים בכל פעם במהלך שישה חודשים – תקופות אלו הביאו להרג תאים חיסוניים מבוגרים ופגומים ולייצור חדשים. למחקר יש גם השלכות על סבילות לטיפולי כימותרפיה וכן עבור לבעלי אנשים עם מגוון רחב של ליקויים במערכת החיסונית, כוללים הפרעות אוטואימוניות.
"לא יכולנו לחזות שלצום ממושך תהיה השפעה כזו מדהימה בקידום התחדשות מבוסס תאי גזע של מערכת הדם," אמרו הכותב ולטר לונגו, פרופ' עדנה מ' ג'ונס לגרונטולוגיה והמדעים הביולוגיים בבית הספר דייוויס USC לגרונטולוגיה, ומנהל מכון USC לאריכות הימים.
"כשאתה מורעב, המערכת מנסה לחסוך באנרגיה, ואחד הדברים שהיא יכולה לעשות כדי לחסוך באנרגיה היא למחזר הרבה תאים חיסוניים שאינם נחוצים, במיוחד אלה שעלולים להיפגע", לדברי לונגו. "הן במחקר האנושי והן בבע"ח התחלנו לשים לב שספירת תאי הדם הלבנים יורדת עם צום ממושך. וכאשר מחדשים את ההזנה, תאי הדם חוזרים. אז התחלנו לחשוב, טוב, מאיפה זה בא? "
צום ממושך מאלץ את הגוף להשתמש במאגרים של גלוקוז, שומן וקיטונים, וכן מפרק חלק משמעותי של תאי דם לבנים. לונגו מדמה את האפקט להסרת מטען עודף.
במהלך כל מחזור של צום, דלדול זה של תאי דם לבנים גורם לשינויים המפעילים התחדשות תאים של תאי מערכת חיסון מבוססת תאי גזע. בפרט, צום ממושך הפחית את האנזים PKA. זו השפעה שהתגלתה בעבר על ידי צוות לונגו המביאה להארכת תוחלת החיים באורגניזמים פשוטים ואשר נקשרה במחקר אחר לרגולציה של תאי גזע להתחדשות עצמית ופלוריפוטנציה - כלומר, הפוטנציאל לתא אחד להתפתח לסוגי תאים שונים. צום ממושך גם מוריד את ה IGF-1, הורמון גדילה שלונגו ואחרים מקשרים לתופעת  ההזדקנות, התקדמות גידולים וסיכון לסרטן.
"על מנת למתג את תאי הגזע לעבור למצב התחדשותי יש תחילה לכבות גן מפתח בשם PKA. כיבוי הגן נותן  'אור ירוק' לתאי הגזע להתחיל להתרבות ולבנות מחדש את המערכת כולה," מסביר לונגו. כמוכן, הוא מציין פוטנציאל רחב של יישומים קליניים המחקים את ההשפעות של צום ממושך כדי להצעיר את המערכת החיסונית. "החדשות טובות הן שבמהלך הצום הגוף נפטר מחלקי המערכת שעלולים להיות פגומים או, לא יעילים וישנים. אם אתה מתחיל עם מערכת הפגומה קשות בשל טיפולי כימותרפיה או הזדקנות, אזי צום מחזורים עשוי לייצר, פשוטו כמשמעו, מערכת חיסונית חדשה ."
הארכת המחקר האחרון של לונגו עם קבוצת ניסוי הראתה כי צום של  72 שעות טרום טיפול כימותראפי עשוי גם להגן מפני רעילותו. "בעוד כימותרפיה מצילה חיים, היא גם גורמת נזק סביבתי משמעותי למערכת החיסונית . התוצאות של מחקר זה מצביעים על כך שהצום עשוי למתן חלק מההשפעות המזיקות של כימותרפיה", לדברי טניה דורף, פרופסור לרפואה קלינית במרכז USC נוריס למלחמה בסרטן. "יש צורך במחקרים נוספים קליניים, וכל התערבות תזונתית כזו צריכה להתבצע אך ורק תחת הדרכתו של רופא."

"אנחנו חוקרים את האפשרות שתופעות אלו חלות על מערכות רבות ושונות ואיברים, ולא רק את מערכת החיסון," אמר לונגו. נכון לעכשיו המעבדה שלו נמצאת בתהליך של ביצוע מחקר נוסף על התערבויות תזונתיות מבוקרות והתחדשות תאי גזע בבעלי החיים והן מחקרים קליניים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה