יום שלישי, 5 בינואר 2016

השינוי שלי - צום


יש המון חומר באינטרנט, גם מתורגם לעברית בנושאי צום ובכלל

המוטיבציה שלי לכתוב פוסט נפרד היא לשתף אתכם במסע הקצר (חודשים בודדים) בהתנסות בצום באופן תדיר.



מוטיבציה קצרה לגבי צומות למי ששכח/ לא מכיר: הפחתת דלקתיות, הפחתת סוכר, הפחתת לחץ דם, הפחתת תנגודת אינסולין, הפחתת טריגליצרידים, אוטופגיה (מחזור והתייעלות תאית) ואף חידוש מערכת חיסונית בצומות ארוכים, ... וכמובן לאזורים היותר כבדים בהם צום מסוגל לסייע - סכרת סוג 2, סרטן (רוב הסוגים) ועוד מספר מחלות הקשורות לזיקנה. (שוב , קישורים בסוף)

המוטיבציה שלי הייתה כרגיל, כמו כל השינויים שאני מתנסה בהם, היא הרצון להיות בריא יותר. הייתי סקרן לראות איך צום ישפיע עליי.

את ההתנסויות הראשונות שלי בצום התחלתי בניסיון לבצע צום לסירוגין. במצב זה אכלתי במשך 5-8 שעות מהיממה וביתר ה19-16 שעות לא אכלתי, אלא רק שתיתי מים/ תה ולפעמים גם קפה שחור נקי. הצלחתי להתמיד בדרך הזו במשך כשלושה ארבעה שבועות עד שהגעתי למסקנה שזה לא מתאים לי. לא הצלחתי לייצר שגרה נורמלית שבה אני מבטיח לעצמי 5-8 שעות שבהן אני אוכל לשובע ומסופק עד היום הבא. אני חייב לציין שבמידה ובוחרים צום לסירוגין של 8 שעות אכילה ו 16 צום, זה בהחלט פשוט יותר אבל הלהט הפרפקציוניסטי שלי חיפש יותר מזה.

בשלב הבא, דרך חברים בקבוצה הקיטוגנית ובהמשך בקבוצת הצום הקיטוגנית הגעתי למסקנה שהדרך הטובה ביותר לייצר שגרת צומות היא לקבוע צום שבועי בזמן קבוע שיהיה נוח פרקטית. בחרתי לצום משבת בצהריים (כשאני מפוצץ מארוחת שבת) ועד ראשון בערב (כ30 שעות), ואחת לארבעה שבועות להאריך את הצום גם עד הבוקר של שני או הצהריים המוקדמים וכך להרוויח בין 42 ל 48 שעות צום. בסיפור הזה אני כבר מתמיד חודש וחצי, וחייב לומר שמאד שלם עם זה.

מההתנסות הזו אני יכול לומר ששני הטיפים המוצלחים ביותר שלי לצום הם:

  1. להתחיל צום שבעים
  2. להיות עסוקים, כמה שיותר יותר טוב.


טיפים מסדר שני:

  1. לשמור מרחק מאוכל:) - בזמן הצום לא לבשל אוכל למשפחה או ללכת יחד למסעדות (ולא לאכול...)
  2. לשתות. פשוט להחזיק בקבוק מים קרוב או כוס מים ולוודא שהיא כל הזמן מתמלאת.


אני חייב לומר שלפני כמה חודשים הייתי חושב שזה קיצוני או עינוי עצמי משמעותי, אבל היום אני מוצא את הצום כחוויה משחררת ומאווררת. ביצוע הצום תחת התזונה הקיטוגנית מונע למעשה את ה"עינוי" של ה24-48 השעות הראשונות, כפי שמוכר בקרב צמי המרתון (אלו שצמים בין 5 עד 21 יום מטעמי בריאות שונים ומשונים).

מספר תופעות ששמתי לב על עצמי בשל הצומות:
1. ירידת ערכי סוכר גם בימים שלאחר הצום (במהלך הצום הסוכר עומד על 60-75, ובימים הרגילים נע בין 75-90 גם אחרי אוכל) .
2. שיניים לבנות - מסיבה לא ברורה,  לאחר הצום הראשון והשני ירדה לי שכבה צבע משמעותית מהשיניים (כתמי קפה וכו'). אגב, בעזרת התזונה הקיטוגנית נפטרתי ממחלת שיניים אחרת שרופאת השיניים הסבירה שאין דרך להתמודד עם זה פרט לשיננית.
3. המודעות שלי לרעב אמיתי התחדדה - אני לא מוצא את עצמי עומד ומנשנש, אלא הרבה יותר מודע למתי אני באמת רעב.
4. אוכל הרבה פחות. הקיבה הצטמקה. אני מניח שלמנפחי הגוף שבינינו זו לאו דווקא תופעה רצויה..
5. עלייה מטאורית של ערכי הHDL-C מ66 ל81 מ"ג/ד"ל. שזו עלייה די מדהימה תוך תקופה של חודש, כמעט לא נתפס.

אז לשאלת השאלות, מתי עוצרים?
1. תלוי מה רוצים להשיג. ברוב המאמרים מדברים על זה שהקסם מתחיל לאחר 72 שעות והאזורים של שיקום מערכת החיסון החל מהיום החמישי..
2. אני עוצר כשאני רעב או כשהריח של החביתה עם הסמנה בארוחת הערב לילדים הורגת אותי.
3. סחרחורת, בחילות, כאבי ראש רציניים שלא עוברים בשתיית מים (כאן צריך להבין אם לא שתיתם מספיק או שזה בגלל התמכרות לקפאין) או כל דבר אחר שמרגיש לא סביר.

אז איך מתחילים?
1. ממליץ להתחיל ולקרוא את הסדרה המתורגמת של ג'ייסון פונג.
2. לממש את הפרוטוקול הבא:
להתחיל בלצום מספר ימים  12 שעות (נניח להפסיק בשבע בערב ולאכול שוב בשבע בבוקר)
להמשיך בצום טיפה יותר ארוך 16שעות (נניח שבע בערב עד 11 בבוקר, ואז כבר להרביץ צהריים)
מכאן ניתן לעבור ל 18 שעות או ישר לצלול ל 24 שעות.

הסוד הוא להרגיל את הגוף לרעיון ולתת למוח להתרגל לתחושות השונות ולהגיב בהתאם. לפעמים מספיק לשתות כוס מים, או תה ירוק למי שממש צריך בשביל להעביר תחושת רעב נקודתית. כמובן, שברגע שהרעב נמשך והוא חזק, אז עוצרים ואוכלים.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

עד כאן.. ומכאן לחלק הלא פחות חשוב לדעתי בתהליך זה להזריק עוד קצת מוטיבציה על ידי קריאה/ צפייה בחומרים הבאים:


  1. אתר "בריאות בעברית" המכיל שלל נושאים הקשורים לתזונה ובריאות
  2. הרצאה (כבדה) אבל מקצועית מאד בהקשרי טיפול בסרטן באמצעות שילוב סינרגטי של כימו'+צום (פרופ' ואלטר לונגו, כשעה, אנגלית)
  3. הרצאה קולחת ומעוררת השראה על צום כאמצעי בריאותי (ד"ר רוברט זאבו, 25 דק', אנגלית)
  4. פרוטוקול הצום של ד"ר ג'ייסון פונג (אנגלית)
  5. ראיון מתומלל עם המומחה לטיפול בסרטן באמצעות הגבלה קלורית ותזונה קיטוגנית (ד"ר תומאס זיגפריד, 75דק', עברית)
  6. קבוצת הפייסבוק "קטוגנים צמים" (נדרש לבקש חברות לקבוצה)
  7. הרצאת TED מעוררת השראה בנושא צום - Why fasting bolsters brain power (ד"ר מאט מטסון, 15דק', אנגלית)
  8. פוסט מעולה על אוטופגיה - Turning Stress into Health (אנגלית)
  9. מאמר על צום כמעודד התחדשות תאי גזע - Fasting triggers stem cell regeneration (אנגלית) 


אז בתיאבון, או שלא... :)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה