יום חמישי, 7 במאי 2015

"אפשר להציע לך תמר?"

ככל שעובר הזמן אני מבין שהסטייק זה לא העיקר אלא סתם אבן נגף בדרך לקרקע משותפת עם אחיי הצמחונים והטבעונים.
הקרקע המשותפת מדברת על תזונה המביאה לבריאות כיעד ראשי ללא קשר לצריכת מזון החי.

העיקר, "קודש הקודשים" שוכן בשמירה על רמת אינסולין נמוכה וקבועה. מה שאפשר להשיג כמעט רק על ידי תזונה "דלת פחמימות" - תזונה קלה לביצוע לטורפים שבינינו אפשרית ביותר גם לצמחונים ודי מאתגרת לטבעונים.

הפוסט הזה מוקדש להקשבה ולמידה הדדית בין הקבוצות השונות. הוא אמנם טיפה יורד לפסים חופרים בביולוגיה, אבל התאזרו בסבלנות קל להשלים את הידע החסר (על בסיס המקורות שבסוף)





תיעוד שיחה שלי היום עם טבעוני חביב מאד:

טבעוני: היי מעוניין בתמר?

אני: לא תודה.

טבעוני: כשרות?

אני: לא בגלל הסוכר..

טבעוני: זה שטויות, אני ריפאתי תוך חודש את אבא שלי מסכרת סוג 2, על ידי הורדת בשר, ביצים וחלב. הוא אוכל המון פירות ועוגיות עם ממתיקים טבעיים. הסוכר ירד מ200 ל105 בשעות אחה"צ כל יום בכמה יחידות.

אני: מעניין.

טבעוני: הוכח שבשר ושומן מעלה סוכר ואינסולין. כל דבר בסוף הופך לסוכר. הוא מעלה סוכר כי שומן מפריע לכניסת הגלוקוז לתא.

[למי שלא מכיר ביולוגיה תאית מומלץ לדלג]
אני: אז מה שאתה אומר בעצם זה שבגלל תפקיד האינסולין להכניס גלוקוז לתאים ואם השומן מפריע לאינסולין אז בעקיפין הוא מפריע להכנסת הסוכר מה שמביא לסכרת בסופו של דבר. מה שאני כן יודע זה ששומן בטני עלול לגרום להפרעה בהתקשרות הורמון האינסולין לתא, אולי לזה אתה מתכוון? כלומר אינסולין מופרש אך לא מצליח להתקשר לתא ולכן גם האינסולין בדם גבוה וגם הגלוקוז, קרי הרעבה תאית.

טבעוני: ממ.. כן.

אני: אבל הקשר בין שומן בטני (תנגודת אינסולין) ושומן רווי הוא לא ישיר כמו שאתה מתאר.לדעתי שומן עלול להעלות סוכר ואינסולין בשני מקרים -
 1. בצריכה משמעותית: בפירוק המולקולה נותר ראש גליצרולי שעלול להעלות סוכר.
2. בצריכה שומן יחד עם פחמימה. הסוכר מוכנס לתאים והשומן אכן נאגר בגוף בצורה של טריגים. לאורך זמן התזונה הזו מייצרת שומן בטני שמביא לתנגודת אינסולין ומכאן להשמנה, הרעבה תאית, סכרת...

[אפשר להמשיך לקרוא]
טבעוני: תשמע אני רציונלי, רואה מה שקרה לאבא שלי ובזה אני מאמין.

אני: אוקיי. אז אשאל אותך מכיוון אחר. אנחנו לדעתך אוכלי כל?

טבעוני: כמובן שלא, לא נועדנו לאכול בשר יש לכך הוכחות בפרויקט הגנום האנושי.

אני: אשמח לקבל סימוכין. מספיק להסתכל על מערכת העיכול שלנו לעומת בע"ח צמחונים ולהסתכל על מערכת השיניים שלנו כדי להבין שזה לא נכון.

טבעוני: השיניים שלנו החדות נועדו לפיצוח אגוזים.

אני: ומה עם כמות הפירות שאבא שלך צורך? הרי לא היו קיימים פירות זמינים כל הזמן? מה עם תקופות הקרח? מה עם החיים במדבריות?

טבעוני: היו כל הזמן פירות מסביב כל מה שהיה צריך זה רק ללכת וללקט. נראה לך שיותר פשוט לצוד חיה? אין לנו כלים לכך, זו ממש סכנת נפשות, מה אתה היית מעדיף??

אני: טוב, זה ויכוח סרק צריך להתבסס כאן על עובדות.

טבעוני: אשלח לך משהו...


אפשר לראות שבעצם שנינו חותרים לתזונה בריאה ובעצם דיברנו על שתי גישות - מחד הגישה הקונבנציונלית במדע ורפואה ומאידך טענות אבולוציוניות למה הגוף שלנו מותאם לצרוך באופן אופטימלי.
שורה תחתונה, מצד אחד יש משהו במה שהטבעוני אומר כי בטווח המיידי הצליח להוריד את הסוכר. מצד שני בטווח הארוך יותר תזונה עתירה בפירות עשירה בפרוקטוז ועלולה להביא לכבד שומני (ליפוגנזה כבדית).

אז מה זו תזונה דלת פחמימות?
כשמה כן היא :)  מסתכלים על החלק שבו כתוב פחמימות בשוקולד שהרגע קניתם ורואים כמה פחמימות יש ל100גרם. בתזונה דלת פחמימות בסגנון הפליאו אנחנו בעצם מחפשים ליצור תפריט שכולו דל פחמימה אבל מבוסס על מרכיבים לא מתועשים. באופן אישי אחרי כמה ימים של שימוש במחשבון למדתי מה מותר מה אסור ובמה לא כדאי להגזים אפילו שממש טעים (כמו שוקולד 85% של לינדט...)
שורה תחתונה כדי להיות דל פחמימה אנחנו מדברים על פחות מ150גרם ליום של פחמימות

למגדילים לעשות שרוצים להיות קיטוגני (כפי שהצעתי בפוסט הקודם) עם שלל היתרונות המטבוליים הנלווים לכך יש לרדת לפחות מ50גרם ליום וכל היורד הרי זה משובח. מבחינה קלורית אנחנו מדברים על בין 60-90% מהקלוריות משומן למינהו (חי וצומח), 20% מחלבון והיתר פחמימות.

אחי, רגע, אז אתה רוצה להגיד שאין פיצה בתזונה?
נכון פיצה בחוץ כי היא מפוצצת בפחמימות שלא לדבר על גלוטן רחמנא ליצלן.

רובנו (אוכלי כל, צמחונים וטבעונים) לא מאמינים בתזונה שצריך למדוד כל דבר במשקל אלקטרוני ולהתחיל לחשב חישובים כי זה פשוט לא תופס לאורך זמן. אז מה עושים?

אני אתן כאן שלושה תפריטים לדוגמא שיתנו כיוון על מה אני מדבר (סה"כ כ2000קלוריות)

לאוכלי בשר
בוקר:

  • גביע שמנת "טעם של פעם"  27%   או נס עם שתיים שלוש כפות שמנת 38%

צהריים:

  • סלט עם שמן זית, מלפפון עם עגבניה וכל ירק ירוק נוסף שגדל מעל האדמה (חסה, פטרוזיליה, קייל, עלי תרד...).
  • שפונדרה - כ 200גרם (שקול לכשתי צלעות קטנות עם עצם)

ערב:

  • ביצה עם אבוקדו (יחידה בינונית)

נשנושים:

  • חופן פקאנים (רצוי מושרה במי מלח, אבל זה למתקדמים)


לצמחונים
בוקר:

  • גביע שמנת "טעם של פעם"  27%   או נס עם שתיים שלוש כפות שמנת 38%

צהריים:

  • ביצה עם אבוקדו (יחידה בינונית) או שלוש ביצים מטוגנות ב 50 גרם חמאה (טעים!!)
ערב:

  • סלט עם שמן זית (חופשי), מלפפון עם עגבניה וכל ירק ירוק נוסף שגדל מעל האדמה (חסה, פטרוזיליה, קייל, עלי תרד...).
    או
  • כרובית מבושלת בשמנת מתוקה (150 מ"ל) פטריות טריות טיפה שום ואגוז מוסקט 

נשנושים:

  • חופן פקאנים (כנ"ל)


לטבעונים (כאן זה די מאתגר מבחינת צריכת חלבון)
בוקר:

  • 2 כפות זרעי צ'יה עם כוס קטנה של חלב קוקוס (הופך לסוג של פודינג טעים)
    או
  • נס על חלב קוקוס מחומם (אישית מעדיף אספרסו מפולים איכותיים טחון במקום)
    או
  • אספרסו עם כף שמן קוקוס (מעולה, נשמע הזוי אבל שווה לנסות פעם)

צהריים:

  • אבוקדו  עם שמן זית מלח ולימון
  • סלט עם שמן זית (חופשי), מלפפון עם עגבניה וכל ירק ירוק נוסף שגדל מעל האדמה (חסה, פטרוזיליה, קייל, עלי תרד...). אפשר לשלב אגוזים
ערב:

  • רבע כרובית מבושלת בחלב קוקוס (כוס) פטריות טריות טיפה שום ואגוז מוסקט 

נשנושים:

  • אגוזים ועוד אגוזים (בעיקר לטובת שומן וחלבון) - פקאן, מקדמיה, אגוזי מלך העדיפים. להתרחק מבוטנים (לא אגוז ואלרגני), להמעיט בקשיו (המון פחמימות) ושקדים (דורשים השרייה).


אז למה אני חושב שהתזונה הזו מתאימה?
במבט הראשון אתה חוטף חום מדמיין את העורקים שלך נסתמים מעודף שומן רווי ויושב לכתוב צוואה אבל אחרי למעלה משנה בתזונה אני ממליץ לא לסגור את האזניים. צריך לכך פוסט נפרד והרבה קריאה אבל יש גדולים וחכמים שכבר כתבו על זה, וגם כמה אנשים שאפילו חיים כך כמה עשרות בשנים, אז הנה כמה מקומות להתחיל מהם קריאה:


  1. למי שיש רבע שעה, הרצאה מצוינת של ד"ר אריק ווסטמן
  2. תזונה דלת פחמימה למתחילים (באנגלית, בראי אבולוציוני לא מדעי אבל עם הפניות להרצאות עם מומחים בתחום) 
  3. מצב מטבולי קיטוגני ("כשלא היו פחמימות בתפריט") - פוסט מומלץ של אביב מייזלין
  4. קבוצת פייסבוק לטבעונות דלת פחמימות
  5. טעויות נפוצות בדיאטה דלת פחמימות - כרגיל הבלוג של אביב מייזלין


וכמובן...
  • המידע באתר זה אינו מהווה המלצה רפואית מכל סוג שהוא



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה